Begunstiger worden

BiografieVH2023
Op het moment van schrijven is het 20 december 2023 en dat is een bijzondere dag, want het betekent dat het precies honderd jaar is geleden dat Keltisch werd toegevoegd aan de leeropdracht van Anton Gerard van Hamel. Een uitgelezen moment om de nieuwe biografie van A. G. van Hamel kosteloos online aan te bieden, zowel in het Nederlands als in het Engels!

Over de biografie

In 2023 werd ter ere van het honderdjarig jubileum van de opleiding Keltisch in Nederland de nieuwe biografie van Van Hamel uitgegeven: Man van twee werelden: A. G. van Hamel als keltoloog en germanist. De biografie is een kleurrijke verzameling van artikelen over diverse aspecten van het leven van Van Hamel en is ontstaan onder redactie van Bart Jaski, Lars Nooij, Sanne Nooij-Jongeleen en Nike Stam. Twee edities zijn verschenen: een in het Nederlands en de ander in het Engels.

Bezoekers van het Keltisch Colloquium 2023 kregen al een voorproefje met de lezing van Bart Jaski. De feestelijke lancering van de Nederlandse editie vond plaats op 1 juli, toen ‘de Keltische Zomer‘ werd georganiseerd met een publieksdag overdag en een alumnireünie in de avond. Even later, op het International Congress of Celtic Studies, dat dit jaar in Utrecht mocht plaatsvinden, werd een exemplaar van de Engelse editie overhandigd aan de ambassadeur van Ierland.

De biografie is een uitgave van de Stichting A. G. van Hamel voor Keltische studies en werd mogelijk gemaakt met steun van het Maartje Draakfonds, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en de Ierse ambassade.

De Nederlandse editie: Man van twee werelden

Een PDF van de Nederlandse editie staat in het geheel online op de Internet Archive: https://archive.org/details/biografie-ag-van-hamel-2023. Hier kun je terecht om de publicatie te lezen en te downloaden.

The English edition: A man of two worlds

A PDF of the English-language edition is freely available online from the Internet Archive: https://archive.org/details/biography-ag-van-hamel-2023. Follow this link to read the publication online or download it at your convenience.

Bijdragen (Nederlandse titels)

Peter Schrijver - Voorwoord

Redactie - Inleiding en bronnen

Bart Jaski - ‘Ik ben nog niet af’: A. G. van Hamel in zijn jonge jaren
13–24

Bart Jaski - ‘Die gekke eerzucht van mij’: A. G. van Hamel in Bonn tijdens de Eerste Wereldoorlog
25–32

Angharad Price - A. G. van Hamels correspondentie met Henry Parry-Williams
33–37

Mícheál Ó Flaithearta - ‘Aimsir na Gaolainne’ (‘de tijd van het Iers’): A. G. van Hamel, Modern Iers, en de Gaeltacht ‒ en ogam
38–43

Nike Stam - A. G. van Hamel en R. I. Best: beste vrienden?
44–54

Aaron Griffith - A. G. van Hamel en de grammatica’s van de Keltische talen
55–61

Ranke de Vries - ‘Een wild verlangen naar Ierse handschriften’: de tekstuitgaven van A. G. van Hamel